Bij het graf van Francis Graham Latham in De Wijk vond vrijdag een aanvullende herdenking plaats. Tijdens de bijeenkomst werden twee nieuwe vlaggenmasten officieel in gebruik genomen. De masten zijn beschikbaar gesteld door de gemeente De Wolden, terwijl de bijbehorende vlaggen via een kleinschalige online inzamelingsactie door inwoners van De Wijk werden bekostigd. Daarmee werd opnieuw zichtbaar hoe sterk het verhaal van Latham binnen de gemeenschap leeft.
De nieuwe vlaggenmasten krijgen voortaan een vaste rol tijdens verschillende nationale en internationale herdenkingsmomenten, waaronder ANZAC Day, Dodenherdenking en Bevrijdingsdag, 15 augustus en Armistice Day. De keuze voor 22 mei was bewust gemaakt in overleg met de Australische ambassade. De datum ligt vlak voor de geboortedag van Francis Graham Latham op 23 mei 1921, wat de herdenking een extra persoonlijke betekenis gaf.
Onder de aanwezigen bevonden zich onder meer de burgemeester van De Wolden, de commissaris van de Koning in Drenthe en Kevin Playford, plaatsvervangend ambassadeur van Australië. Tijdens de ceremonie hees Playford de Australische vlag. De Nederlandse vlag werd gehesen door Jan Echten, de laatste nog levende ooggetuige van de vliegtuigcrash waarbij Latham om het leven kwam.
Ook de lokale schooljeugd speelde een belangrijke rol tijdens de bijeenkomst. Leerlingen legden bloemen bij het graf en ontvingen van de Australische ambassade een speldje als symbool van de bijzondere vriendschapsband tussen Nederland en Australië. De basisschool in De Wijk onderhoudt al sinds 1946 een bijzondere band met het graf en adopteert het oorlogsgraf al vele jaren.
Daarnaast werd aandacht besteed aan plannen om contact te leggen met een school en gemeenschap in Sutherland, een voorstad van Sydney waar Latham opgroeide. De wens is om de herdenking uit te laten groeien tot een blijvende traditie waarbij jongeren uit verschillende landen elkaar ontmoeten en samen stilstaan bij het belang van vrede en vrijheid.
Het idee voor de vlaggenmasten ontstond na een eerdere herdenking. Initiatiefnemer Joost Kam vertelde dat vorig jaar, tijdens de onthulling van een herdenkingsbord voor de vijf oorlogsslachtoffers die in De Wijk begraven liggen, het idee ontstond om de herdenkingen een blijvender karakter te geven. Volgens Kam vormden de aanwezigheid van familieleden van Latham en ooggetuige Jan Echten destijds de aanleiding om na te denken over een zichtbare toevoeging aan de begraafplaats. Het plaatsen van vlaggenmasten moest bijdragen aan extra betekenis en herkenning tijdens toekomstige herdenkingsmomenten.







